Reclame is een vorm van communicatie
Reclame is een vorm van communicatie met het doel potentiële klanten over te halen tot emotioneren en aanschaffen van producten of diensten. Reclame bestaat al sinds het ontstaan van het Romeinse Rijk. Dat is dus al een tijdje terug in de tijd. Een reclameburo zorgt ervoor dat aandacht wordt getriggerd. Reclame moet herkenbaar voordeel bevatten. Bovenal moet reclame het verlangen tot een aanschaf van een dienst of product in de doelgroep opwekken.
Reclame en onderbewustzijn
De intentie van reclame is om 'in te werken' op het onderbewustzijn. De meeste reclame ziet men niet bewust. Neem bijvoorbeeld de nieuwe stofzuiger van merknaam X. De hersens slaan de reclame wel op, maar daar denkt men niet over na. U komt vervolgens in de media de stofzuiger met merknaam X meerdere keren tegen. Uw stofzuiger is kapot en u wilt een nieuwe kopen. Bewust wordt u van de stofzuiger van merknaam X die u onderbewust vaak hebt gezien.
Blijkt de stofzuiger ook nog in uw budget te passen? Ziet de stofzuiger er goed uit en is die betrouwbaar? Dan is de kans groot dat u overgaat tot aanschaf. Het is bewezen dat de kracht van herhaling uiterst effectief kan zijn. Coca Cola heeft daar veel testen mee gedaan. Hun logo laten ze bijvoorbeeld onopvallend op het filmdoek in de bioscoop terug komen. Drie keer raden wat de meeste mensen in de pauze en na de film dronken.