Een bedrijfsfotograaf kan gevoel en thema's visualiseren. Regelmatig wordt de vraag gesteld: 'Wat is eigenlijk een goede foto?' Dat is één vraag met meerdere antwoorden.
In een bekend fotomagazine werd er gezocht naar verschillende criteria van een goede foto. Er wordt gesuggereerd dat er 28 verschillende criteria zijn voor goede fotografie. Er kan worden vastgesteld dat vele gerelateerd zijn aan compositie, belichting, lichtbalans en scherpte, kortom variabele elementen die tezamen fotografie realiseren.
Een inventarisatie van objectieve criteria is hieronder weergegeven. Deze weergave is niet bedoeld om compleet te zijn. Het bevat de meest belangrijke criteria die in relatie tot de context van fotografie moet worden gezien.
Een bedrijfsfotograaf houdt rekening mee met o.a:
- Duidelijk onderwerp in de fotografie
- Juiste afstand tot onderwerp (niet te ver of te dichtbij)
- Eenvoud (minder is meer, niet gecompliceerd, rommelig of chaotisch)
- Bevat een goede eye catcher
- Uitgebalanceerde compositie
- Goede belichting in de fotografie
- Goede verlichting in de fotografie
- Uitgebalanceerde licht en schaduw
- Bevat symmetrie in de fotografie
- Uitgebalanceerde geometrie
- herhaling van vormen en/of lijnen in de fotografie
- Scherp onderwerp (of bewust onscherp)
- Goede scherptediepte in de fotografie
- Goede kleuren
- Bevat een verrassend element in de fotografie
- Goede contrast
- Horizontale horizon
- Goede uitsnede
- Absentie van storende elementen
- Authentiek perspectief
- Beweging goed uitgebeeld
- Toont emotie (roept emotie op)
- Vertelt een verhaal
- Maakt nieuwsgierig
- Bevat iets mysterieus
- Goede resolutie
- Is creatief
- Toont tijdsgeest in de fotografie